#RecenzjaKsiążki: Fatalna Lista, Siobhan Vivian… #zmarnowanypotencjał

Fatalna Lista, Siobhan Vivian, wydawnictwo Feeria Young

547696-352x500Piękno i brzydota nie zawsze są kwestią wyglądu.

Wyobraź sobie, że gdy przychodzisz do szkoły, oczy wszystkich są wbite w jeden punkt.
W listę.
Czy znajdziesz na niej swoje nazwisko? A jeśli tak, to w której kategorii?

Co roku ktoś – nie wiadomo, kto – wybiera dwie dziewczyny z każdego rocznika. Jedna zostaje okrzyknięta najpiękniejszą, druga – najbrzydszą.
O tych spoza listy natychmiast się zapomina. Wybrane nagle znajdują się w centrum uwagi całej szkoły.
Na liście są nazwiska ośmiu dziewcząt. W świecie po liście ich życie już nigdy nie będzie takie samo.


Jakiś czas temu przeczytałam „Fatalną Listę” i musiałam zastanowić się nad tą powieścią, a na pewno daje ona pole do popisu jeżeli chodzi o rozkmine jaką zafundowała nam autorka.

Po pierwsze od samego początku jak tylko przeczytałam opis na tylnej okładce wiedziałam, że ta książka ma potencjał podobała mi się cała idea listy i jej konsekwencje, ale niestety moje wyobrażenie zderzyły się bardzo szybko z rzeczywistością. Na pewno dużym plusem powieści jest jej „przekaz” chociaż nie uważam, że pisarka przedstawiła to w odpowiedni sposób. Pokazała jednak, że kategoryzowanie ludzi i robienie durnych list może zniszczyć drugiego człowieka.

Oczywiście jest to powieść młodzieżowa, dlatego nie mogłam przejść obojętnie obok wad tej powieści, a jest ich sporo. Przede wszystkim jeżeli mówimy o powieściach młodzieżowych zawsze można z nich wyciągnąć przesłanie kierowane do młodzieży i tak ogólne zamierzony efekt jest zauważalny, ale niestety te mniejsze elementy burzą całość konstrukcji i przesłanie staje się mało istotne.

Książka opowiada o 8 dziewczynach, które znalazły się na tegorocznej liście najbrzydszych i najpiękniejszych. Muszą one poradzić sobie z konsekwencjami jakie niesie lista. Bohaterki radzą sobie z tym w różny sposób i właśnie tutaj pojawia się mój wcześniej wspomniany problem, ponieważ autorka postanowiła przedstawić każdą dziewczyny w sposób tak szablonowy i przewidywalny, że to aż boli, a co najgorsze nie pokazała WAD pewnych zachowań, które posiada każda bohaterka.

Pomysł na książkę jest ciekawy i intrygujący, ale pojawiają się w historii spore luki i niedopatrzenia, które niestety mogą sprawiać, że nastolatki nie wiedzą, że coś może być niewłaściwe. Wydaje mi się, że przez cały chaos spowodowany nadmiarem bohaterek, autorka zapomniała wspomnieć o nieprawidłowościach, które w niej pokazuje. W książce pojawia się bohaterka, która zmaga się zaburzeniami jedzenia i brakującym ogniwem w powieści jest to, że autorka zapomniała dodać, jak bardzo niewłaściwe jest to dla młodego ciała i jak bardzo może zniszczyć psychikę.

Możliwe, że wyolbrzymiam problemy jakie znajdują się w powieści, ale jak widzicie po ostatnich recenzjach – jadę z grubej rury i wytykam błędy, i hejtuję, ale niestety książka dla mnie musi nieść w całości pozytywny przekaz, a nie okrojony i zaburzony.

Review Junkie, Ania


REAKCJA:

giphy

Za egzemplarz do recenzji – dziękuję wydawnictwu Feeria Young
5 thoughts on “#RecenzjaKsiążki: Fatalna Lista, Siobhan Vivian… #zmarnowanypotencjał

    • Review Junkie pisze:

      Irenka już chce mnie zabić, ale jak zaczęłam jej przedstawiać wady to się nawet zgodziła 😀 Ja myślałam, że dla mnie, ale bardzo się pomyliłam, chyba moje gusta się zmieniają 😀

      Lubię

      • Vicky pisze:

        Mnie się świetnie czytało i to mimo że miałam ‚szczotkę”, ale też kwestia jest taka, że ja bardzo niewiele tego typu książek czytam i byłam stęskniona za historią szkolnego życia 🙂

        Lubię

Skomentuj

