#RecenzjaKsiążki: Oddam Ci Słońce, Jandy Nelson

damcislonce_500px_front

Oddam Ci Słońce, Jandy Nelson, wyd. Otwarte/Moondrive
JUDE
Czasem nawet najpiękniejszy świat, w którym wschody słońca trwają cały czas, nie może wynagrodzić doznanych krzywd.
Pełna energii buntowniczka zabiegająca o uwagę matki. Samotna i skrycie romantyczna. Podjęła wiele złych decyzji, których skutki musi ponieść.
Kiedyś brat bliźniak był jej najlepszym przyjacielem…
NOAH
Czasem pragniesz czegoś tak bardzo, że jesteś gotów oddać za to cały świat. Nawet słońce.
Noah jest nieśmiały i delikatny. Skonfliktowany z ojcem, silnie związany z matką. Zakochany w sztuce. Marzy o tym, żeby zostać artystą. Jednak staje się kimś, kim nigdy nie chciał być. 
Kiedyś on i Jude, jego siostra bliźniaczka, byli nierozłączni…

Oddam Ci Słońce, to całkowicie inna powieść, jej inność spowodowała, że naprawdę spodobała mi się, to co wykreowała autorka. Mimo trudnego początku, książka pochłonęła mnie bez końca. Bohaterowie, styl, motywy przewodnie, sztuka, wszystko do siebie pasowało i tworzyło magiczną przygodę, która sprawiła, że sama zaczęłam zastanawiać się i wspominać przeszłość. Parę rzeczy mi się nie podobało, ale ogólnie rzecz biorąc, powieść mnie zachwyciła i do tej pory myślę o niej i wyciągam coraz to nowsze lekcje z niej płynące.

Bliźniaki Jude i Noah są artystami, bardzo dobrymi artystami, ale każde z nich jest inne. Historia jest pisana z dwóch perspektyw, 13-letniego Noah i 16 leniej Jude (taki podział na kiedyś i dziś). To, co się dzieje w tej książce to czasami czyste szaleństwo, które pokochałam. Więź między rodzeństwem jest opisana w niesamowity sposób, to, jak zachowują się w stosunku do siebie, każda kłótnia, każde wyznanie, każda tajemnica, rozstanie, manipulacja, robienie sobie na złość. Pomimo że oboje tworzą jedność, w tym samym czasie starają się znaleźć własne ja, które pokieruje ich gdzieś dalej, ale muszą odnaleźć indywidualną drogę.

W tej książce jest wiele smaczków, które są na ogół widoczne, ale po dłuższym zastanowieniu widzimy jak ważne, jakie przesłania niosą dani bohaterowie, co niesie całość historii. Jednak to, co najbardziej przykuło moją uwagę to dawanie drugiej szansy, trzeciej, czwartej, a nawet setnej oraz dawanie nadziei i przebaczenie.

Wszystkie sentencje życiowe w tej książce są ważne, ale nasza ludzka natura niekiedy nam na nie, nie pozwala. Niekiedy jesteśmy zazdrośni, niekiedy czujemy się wyizolowani, niekiedy mówimy i robimy dziwne rzeczy, ale to właśnie sprawia, że się od siebie różnimy i to jest najlepsze. Nikt nie chce być nazywany kopią kogoś, nawet bliźniaki Noah i Jude doszli do tego. Niestety w dzisiejszych czasach ludzie zapominają używać własnego głosu, własnej wyobraźni, zapominają poszukiwać siebie i idą jak cielęta za swoim panem. Jest to bardzo przykre, ale sama niekiedy tak robię, bo to jest łatwiejsze od podjęcia próby walki i wymyślenia siebie. Starajcie się być sobą, nie udawajcie (no chyba, że na rozmowie kwalifikacyjnej #żart), i nie gubcie swoich ambicji. Odnajdzie własne, nowe ścieżki i odkrywajcie krok po kroku swój świat.

Do tego wszystkiego, dochodzi piękna historia opowiadająca o stracie, o rodzinie, o przyjaźni i o miłości z bardzo humorystycznym podejściem. Kurde, nawet nie wiem jak to wszystko ująć, ale historia nie jest głupkowatą powiastką o niczym. Jest książką dość wartościową, po którą naprawdę warto sięgnąć, bo nie rozczaruje.

Powieść jest wspaniale napisana, jej budowa jest dziełem sztuki. Cudowna historia. Jeżeli będziecie mieli okazję ją przeczytać, to czytajcie, bo jest bardzo przyjemną lekturą, która nie tylko Cię rozśmieszy, ale może nauczyć paru sensownych rzeczy, a tego chyba chcemy, prawda? Polecam.

Review Junkie, Anna

REAKCJA:
giphy (38)

 

 

 

 

 

9 thoughts on “#RecenzjaKsiążki: Oddam Ci Słońce, Jandy Nelson

  1. Anonim pisze:

    Kolejna książka na niekończącej się liście książek do przeczytania ;). Twoja recenzja zachęciła mnie do szybszego sięgnięcia po nią. W dodatku uwielbiam książki, które oprócz tego, że są dobre to jeszcze uczą nas czegoś.
    Całuski

    Polubione przez 1 osoba

  2. Insane pisze:

    „jej budowa jest dziełem sztuki” – no nic dodać, nic ująć. Ja tez na początku miałam z nią pod górkę, ale później… po prostu mnie pochłonęła. Zdecydowanie jedna z lepszych, jakie przyszło mi czytać. W planach mam odświeżenie jej sobie po angielsku 🙂

    Polubione przez 1 osoba

Skomentuj

